Dzięki branży bukmacherskiej stacje telewizyjne zyskują...

Dzięki branży bukmacherskiej stacje telewizyjne zyskują widzów wydarzeń sportowych

red/b

Sportowy24

Aktualizacja:

Sportowy24

Tradycyjna telewizja ma coraz większy problem, by utrzymać widownię na dotychczasowym poziomie, ale nie dotyczy to sportu.

Tradycyjna telewizja ma coraz większy problem, by utrzymać widownię na dotychczasowym poziomie, ale nie dotyczy to sportu. ©Wojciech Matusik / Polska Press

Oglądalność tradycyjnej telewizji spada niemal na całym świecie, jednak transmisje i programy sportowe opierają się temu trendowi. Aż 60 proc. mężczyzn w wieku 18-34 lata, którzy oglądają sport w telewizji, obstawia również zakłady bukmacherskie. Szacunki te znalazły się w raporcie „Global TMT Predictions” firmy doradczej Deloitte i dotyczą Ameryki Północnej. Co więcej, im częściej kibice dokonują zakładów, tym więcej czasu spędzają przed telewizorem. Dlatego zdaniem ekspertów Deloitte branża bukmacherska staje się ważnym czynnikiem, gwarantującym stacjom telewizyjnym dopływ widzów śledzących wydarzenia sportowe.
Tradycyjna telewizja ma coraz większy problem, by utrzymać widownię na dotychczasowym poziomie, ale nie dotyczy to sportu.

Tradycyjna telewizja ma coraz większy problem, by utrzymać widownię na dotychczasowym poziomie, ale nie dotyczy to sportu. ©Wojciech Matusik / Polska Press

W 2019 roku przeciętny młody Amerykanin w wieku 18-24 lat, poświęcił 11 godzin w tygodniu na oglądanie programów sportowych, podczas gdy mężczyźni w wieku 25-34 lata średnio o pięć godzin więcej. Programy sportowe będą stanowić odpowiednio około dwóch trzecich i trzech czwartych czasu spędzonego przez nich przed telewizorem. W tej grupie nie brakuje jeszcze bardziej zagorzałych kibiców. Około 30 proc. amerykańskich widzów w wieku 25-34 lata obejrzy 21 godzin programów sportowych tygodniowo, a w przypadku jednej piątej będzie to aż 35 godzin, czyli pięć godzin dziennie.
Mowa jest tu przede wszystkim o mężczyznach, bo przekonanie, że kobiety nie są tak zagorzałymi fankami sportu w tym przypadku się sprawdza. Tylko 26 proc. Amerykanek w wieku 18-24 lat i 37 proc. w wieku 25-34 lat oglądało w telewizji w ubiegłym roku chociaż jedną transmisję wydarzeń sportowych.

Tradycyjna telewizja ma coraz większy problem, by utrzymać widownię na dotychczasowym poziomie, ale nie dotyczy to sportu. W 2018 roku młodzi Brytyjczycy w wieku 16-34 lat spędzili przed telewizorem dziennie średnio o 42 proc. mniej minut niż w 2010 roku. W przypadku sportu było to jedynie mniej o 24 proc. minut. – Podobne zjawisko obserwowano w USA, zapewne analogicznie będzie także na innych rynkach, choć każdy z nich niewątpliwie ma swoją specyfikę. Jednym z powodów, który utrzymuje widza przed telewizorem są dodatkowe emocje, które wiążą się ze śledzeniem widowiska sportowego – mówi Przemysław Zawadzki, Dyrektor, Lider Deloitte Sports Business Group. Te emocje budzi, m.in. udział w zakładach bukmacherskich.

Związek wprost proporcjonalny

Deloitte przewiduje, że w tym roku 40 proc. amerykańskich widzów w wieku 18-34 lata oglądających programy sportowe, co najmniej raz w tygodniu będzie obstawiać wygraną w zakładach bukmacherskich. Wśród kobiet odsetek ten wynosi 15 proc. Różnice ujawniają się także w poszczególnych grupach wiekowych. Wraz z wiekiem spada skłonność do udziału w zakładach sportowych. W grupie widzów w wieku 55-75 lat jedynie mniej niż 5 proc. będzie miało kontakt z bukmacherem raz w tygodniu. Z kolei w grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten rośnie do 50 proc. Podobnie wyniki pokazały badania przeprowadzone wśród widzów kanadyjskich. – Ci którzy najczęściej obstawiają zakłady sportowe, są też najbardziej skłonni zasiąść przed telewizorem, by śledzić zmagania sportowców. Co najmniej trzy czwarte osób w USA, które biorą udział w zakładach, oglądają później w telewizji dyscyplinę lub zawody, które obstawili. To pokazuje, jak łączą się te dwie sfery – mówi Przemysław Zawadzki. Prognozy mówią, że ci, którzy w tym roku obstawią co najmniej jeden zakład tygodniowo, obejrzą dwa razy więcej transmisji niż pozostali widzowie.

Hazard legalny i nielegalny

Wartość branży hazardowej wynosi około pół biliona dolarów w skali globalnej. Około 40 proc. tej sumy, czyli około 200 mld dolarów stanowią zakłady sportowe. Szacunki rynkowe pokazują, że w latach 2018-2022 będą one rosły w tempie prawie 9 proc. rocznie. Oszacowanie szarej strefy w branży hazardowej jest niezwykle trudne, ale tylko w USA całkowita kwota postawiona w nielegalnych zakładach sportowych mogła wynieść w ubiegłym roku 169 mld dolarów. Niewykluczone, że pieniądze zostawione u bukmacherów z szarej strefy przez fanów amerykańskiego futbolu są od czterech do pięciu razy większe niż przychody z biletów wstępu oraz z praw telewizyjnych w tym sporcie. W Polsce funkcjonuje 16 legalnych organizatorów zakładów bukmacherskich.

Gruntowne zmiany w polskim prawie sprawiły, że obroty oraz udziały rynkowe bukmacherów z licencją Ministerstwa Finansów zwiększyły się. – Zakłady bukmacherskie mogą być ważnym czynnikiem gwarantującym widownię telewizyjną istotnych wydarzeń sportowych. Firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją telewizyjnych transmisji sportowych powinny współpracować, a nawet inwestować w biznes bukmacherski. Z kolei branża bukmacherska lokuje ogromne pieniądze w sponsoringu sportowym, ale też telewizyjnym. Nasz raport pokazuje, że te dwa sektory łączy więcej niż mogłoby się wydawać – podsumowuje Daniel Martyniuk, Partner, Deloitte Sports Business Group.

Za informacją prasową

Obajtek o współpracy z Williamsem: Idziemy w sporty motoryzacyjne

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.

Terminarz Ekstraklasy

Herb godpodarza Herb gościa
Brak danych
Więcej

Tabela Ekstraklasy

Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
Eliminacje Ligi Mistrzów
Eliminacje Ligi Europy
1 Piast Gliwice Live 37 72 21 9 7 57-33
2 Legia Warszawa Live 37 68 20 8 9 55-38
3 Lechia Gdańsk Live 37 67 19 10 8 54-38
4 Cracovia Live 37 57 17 6 14 45-43
5 Jagiellonia Białystok Live 37 57 16 9 12 55-52
6 Zagłębie Lubin Live 37 53 15 8 14 57-48
7 Pogoń Szczecin Live 37 52 14 10 13 57-54
8 Lech Poznań Live 37 52 15 7 15 49-48
Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
Spadek do 1. ligi
1 Wisła Kraków Live 37 49 14 7 16 67-63
2 Korona Kielce Live 37 47 12 11 14 42-54
3 Górnik Zabrze Live 37 46 12 10 15 48-53
4 Śląsk Wrocław Live 37 44 12 8 17 49-45
5 Arka Gdynia Live 37 42 10 12 15 49-51
6 Wisła Płock Live 37 41 10 11 16 50-58
7 Miedź Legnica Live 37 40 10 10 17 40-65
8 Zagłębie Sosnowiec Live 37 29 7 8 22 49-80
Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
Awans do grupy mistrzowskiej
Miejsce w grupie spadkowej
1 Lechia Gdańsk Live 30 60 17 9 4 45-25
2 Legia Warszawa Live 30 60 18 6 6 48-31
3 Piast Gliwice Live 30 53 15 8 7 47-31
4 Cracovia Live 30 48 14 6 10 39-34
5 Zagłębie Lubin Live 30 47 14 5 11 48-38
6 Jagiellonia Białystok Live 30 47 13 8 9 45-41
7 Pogoń Szczecin Live 30 43 12 7 11 44-42
8 Lech Poznań Live 30 43 13 4 13 41-40
9 Wisła Kraków Live 30 42 12 6 12 55-48
10 Korona Kielce Live 30 40 10 10 10 35-44
11 Miedź Legnica Live 30 32 8 8 14 30-52
12 Górnik Zabrze Live 30 31 7 10 13 36-49
13 Śląsk Wrocław Live 30 31 8 7 15 35-37
14 Wisła Płock Live 30 30 7 9 14 40-49
15 Arka Gdynia Live 30 29 6 11 13 39-44
16 Zagłębie Sosnowiec Live 30 24 6 6 18 41-63

Polub nas na Fejsie!

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej