Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Facebook i Amazon chcą kupić prawa do LaLiga

Michał Skiba
Już niedługo wyczyny Leo Messiego, czy Cristiano Ronaldo będziemy oglądać na żywo za pośrednictwem platform internetowych. W Hiszpanii może odbyć się medialna rewolucja
Już niedługo wyczyny Leo Messiego, czy Cristiano Ronaldo będziemy oglądać na żywo za pośrednictwem platform internetowych. W Hiszpanii może odbyć się medialna rewolucja eastnews
Facebook i Amazon chcą stanąć do przetargu na prawa do pokazywania hiszpańskiej ligi Hiszpanie są pewni, że mogą zarobić ponad dwa miliardy euro. Internet szturmem bierze wielki sport

Od lat światy sportu i technologii starają się iść ze sobą w parze, bardzo często stają na głowie i zaskakują nas swoim postępem. Na początku XXI wieku zachwycano się transmisją w jakości HDTV (wysoka rozdzielczość obrazu i dźwięku), później mieliśmy transmisje w 3D oraz w super zbliżeniu, czyli 4K. Japończycy już zapewniają, że Igrzyska Olimpijskie w Tokio wyprodukują w 8K. Wtedy, w 2020 r., do gry na pewno mocno włączy się internet, a być może wyprze wiele telewizji z rynku.

Jak poinformowała cyfrowa gazeta w Hiszpanii „El Confidencial”- Facebook (największy portal społecznościowy) i Amazon (gigant w przedsiębiorstwie handlu internetowego) staną w przetargu na prawa telewizyjne piłkarskiej ligi hiszpańskiej. Umowa na prawa będzie obowiązywać od sezonu 2019/2020 przez trzy lata.

Tak ma wyglądać, z pewnością będzie, prawdziwa rewolucja. Javier Tebas, prezes hiszpańskiej ekstraklasy, potwierdził te rewelacje. - Jestem zdania, że dobijemy do kwoty 2,3 miliarda euro, więc pan Jaume Roures (właściciel potężnej grupy audiowizualnej Mediapro) musi dać dużo więcej niż myśli, jeśli chce dalej mieć prawa do piłki nożnej. Taki mam cel - mówi. Na kwotę 2,3 miliarda euro składałoby się 1,3 miliarda z rynku krajowego (aż 300 milionów euro więcej niż przy okazji poprzedniego przetargu) oraz miliard z rynków zagranicznych (o 400 milionów euro więcej niż obecnie). W Polsce prawa do transmitowania rozgrywek LaLiga posiada telewizja Eleven Sports.

Wspomniana firma Mediapro (emitujący na Półwyspie Iberyjskim kanały beIN Sports oraz odpowiadający za realizację wszystkich spotkań) zapłaciła za trzy sezony Ligi Mistrzów (lata 2018 - 2021) aż 1,1 miliarda euro. Dwukrotnie więcej niż przy okazji poprzedniego przetargu. Bardzo dobrze całą sprawę opisał portal realmadryt.pl

Ceny są kosmiczne, na tyle, że w Hiszpanii obawiają się, że żadna hiszpańska telewizja otwarta nie pokaże meczu Ligi Mistrzów. Dotychczas robił to kanał Antena3, należący do grupy Atresmedia. Jednak ani Atresmedia, ani żadna inna grupa - prócz Mediapro - nie stanęła do tego przetargu. Piłka nożna staje się w Hiszpanii dobrem z gatunku „premium”. - Gdybym miał stanąć z Facebookiem, Katarczykami z „beIN” i resztą do przetargu o prawa do LaLiga, musiałbym podnieść cenę abonentu aż trzykrotnie. Wszystkim - mówi Antonio Coimbra, prezes platformy Vodafone.

Szalenie trudno rywalizować z nowymi mediami skoro Amazon, który w tym medialnym szumie i tak jest w cieniu Facebooka, ma ponad 20 miliardów dolarów środków do dyspozycji. A jak doniósł „The Guardian”, Amazon za 30 milionów funtów kupił prawa do wielkoszlemowego turnieju tenisowego US Open. Po 25 latach przetarg przegrała, albo jak informują, zrezygnowała z walki telewizja Sky Sports, która chyba przeszarżowała, kupując za 4 miliardy funtów prawa do Premier League. Na te prawa również ochotę ma Amazon i już jest pewne, że stanie do następnego przetargu - na początku 2018 r. Amazon wygrał też ze Sky walkę o pokazywanie na Wyspach Brytyjskich tenisowych turniejów ATP. Co ciekawe, do przetargu o prawa do Premier League zapragną stanąć również: Google (największa przeglądarka internetowa na świecie), Apple (producent sprzętu elektronicznego, platforma muzyczna), Netflix (platforma filmów na życzenie) i właśnie Facebook.

Właściciel Facebooka Marc Zuckerberg również nie próżnuje. W tym roku po raz pierwszy na swoim portalu transmitował mecz NBA: Sacramento Kings - Golden State Warriors. Transmisja nie była jednak otwarta dla kibiców w Stanach Zjednoczonych, a... w Indiach. To były na razie testy, kibice obu drużyn mogli oglądać mecz na kontach społecznościowych obu klubów. Facebook nabył również prawa do transmitowania w swoim serwisie meczów najbliższego sezonu uniwersyteckiej ligi koszykarskiej. Na platformie mają się pojawić w sumie 47 meczów, a także dodatkowe materiały realizowane specjalnie dla Facebooka. Niestety nie wiadomo, za ile Facebook nabył te prawa.

Drogi Amazona i Facebooka już zdążyły się przeciąć. Obie korporacje, bo tak już trzeba nazwać oba podmioty, są odpowiedzialne za transmisję 22 spotkań piłkarskiej ligi MLS w sezonie, najwyższej klasy rozgrywkowej w USA. Ostatnio Zuckerberg wydał 450 milionów funtów na indyjską ligę krykieta.

Już nikogo nie dziwi, że Facebook transmituje konferencje prasowe, treningi, robi wywiady, w których bohater jest w interakcji z fanami, którzy mogą mu zadawać pytania. Przedstawiciele internetu mówią: chcemy więcej i mamy na to pieniądze.

źródła: elconfidencial.com, realmadryt.pl, wirtualnemedia.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Facebook i Amazon chcą kupić prawa do LaLiga - Portal i.pl

Wróć na gol24.pl Gol 24