Linie tramwajowe planowane w Krakowie w najbliższych latach. Sieć ma się rozwijać w każdym kierunku. Zobacz LISTĘ 31.03.2023
W 2014 roku w referendum krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Po analizach władze Krakowa zadecydowały o budowie premetra, a właściwie podziemnej linii tramwajowej z Olszy przez centrum do rejonu ul. Piastowskiej. Ostatnio pojawiły się jednak sygnały z magistratu, że jeżeli nowe analizy uzasadnią budowę metra, to nastąpi powrót do tej koncepcji.
Długość pierwszego etapu budowy premetra to ok. 10,5 km. Chodzi o trasę Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Na trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.
W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł, a wstępnie planowano, że premetro zostałoby uruchomione w 2033 r.