Ranking biznesowy Ekstraklasy dla Legii Warszawa

Bolesław GroszekZaktualizowano 
fot. szymon starnawski / polska press
fot. szymon starnawski / polska press Canon Polska
Polska liga jest coraz lepsza pod względem sportowym i finansowym - liczby nie kłamią. Po raz pierwszy w historii Ekstraklasa S.A. oficjalnie zaprezentowała szczegółowe wypłaty dla klubów pochodzące z praw mediowych i marketingowych.

Pierwszy raz łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły 0,5 mld zł i w 2015 roku wyniosły rekordowe 511,2 mln zł. To o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Na stadionach w sumie pojawiło się o 226 557 widzów więcej względem sezonu 2014/15, a na dwudziestu meczach bilety były całkowicie wyprzedane. Zdaniem ankietowanych, Ekstraklasa z roku na rok jest bardziej profesjonalna, bezpieczna i nowoczesna. Jest też dużo lepsza piłkarsko.

Na Euro 2016 wystąpiło 15 przedstawicieli polskiej ligi i każdy z nich wyszedł ze swoją reprezentacją z grupy. Rozpoznawalne nazwiska oznaczają większe pieniądze z telewizji - pod względem praw medialnych Ekstraklasa zajmuje wysokie 12. miejsce w Europie i jest blisko, by wyprzedzić Grecję czy Danię. A większe dochody ligi to większe zarobki dla klubów. Kierując się specjalnym systemem, 86 proc. zysków jest dzielone na 16 zespołów. Najwięcej w sezonie 2015/2016 otrzymała Legia - 14,6 mln zł, a najmniej Podbeskidzie Bielsko-Biała - 5,9 mln zł.

Specjaliści firmy EY stworzyli również ranking biznesowy klubów Ekstraklasy, czyli podsumowania wyników klubów z sezonu 2015/16, analizowanych na trzech płaszczyznach: „efektywność sportowa”, „marketing i medialność” oraz „finanse”. Wyniki każdej z tych konkurencji tworzyły trzy odrębne tabele, które po połączeniu, wytypowały zwycięzcę całego rankingu biznesowego.

Finanse - jeden z najważniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa, jakim jest klub piłkarski. Aby stworzyć ranking pokazujący, który klub był najlepszy w poprzednim sezonie pod względem finansowym, brano pod uwagę: „wysokość przychodu w 2015 roku”, „wskaźnik dywersyfikacji tych przychodów’, „wskaźnik kapitału obcego w kapitale całkowitym klubu” i „wskaźnik płynności bieżącej na koniec roku 2015”.

W pierwszym i ostatnim z tych aspektów triumfowała Legia Warszawa, najwyższy wskaźnik płynności bieżącej odnotowała Jagiellonia, a KGHM ma największe wkład w Zagłębiu Lublin. „Finansowo” najgorzej wypadły Górnik Łęczna i Zabrze.

Marketing i medialność - w tym przypadku do stworzenia tabeli brano pod uwagę: „średnią oglądalność meczów w sezonie 2015/16”, „frekwencje na meczach”, „wartość ekwiwalentu reklamowego i wartość sprzedanych produktów klubowych”. W tym przypadku bezkonkurencyjna była Legia i to po raz trzeci z rzędu. Mistrz Polski był najlepszy w każdym aspekcie składowych „marketingu i medialności”. Warszawiacy na samych koszulkach i klubowych gadżetach zarobili ponad 10 mln złotych, czyli tylko milion mniej niż cały przychód Korony Kielce.

Drugie miejsce w tym zestawieniu zajął Lech Poznań, a na trzecim uplasowała się Lechia Gdańsk. Warto tu zwrócić uwagę na wysoką pozycję Górnika Zabrze (5), który sukces zawdzięcza wysokiej frekwencji na stadionie (wzrosła o 300 proc. względem roku poprzedniego) i opłatom z TV. Również i w tym rankingu na samym końcu znalazł się Górnik Łęczna.

Efektywność sportowa - tworząc to zestawienie, analitycy brali pod uwagę: „miejsce w tabeli Ekstraklasy w sezonie 2015/16”, „liczbę reprezentantów krajów danego klubu, którzy w lidze i w swojej kadrze zagrali przynajmniej minutę”, oraz „liczbę młodzików, którzy dostali szansę zagrania w lidze”. Tym razem hegemonia Legii została przerwana przez Lechię Gdańsk. Co ciekawe, Biało-Zieloni nie byli najlepsi w żadnym ze wspomnianych trzech aspektów, jednak suma wysokich wyników, zapewniła im końcową wygraną. Najwyżej w tabeli i najwięcej reprezentantów krajów ma Legia, jednak trzeci od końca wynik, pod względem dawania szans młodzieży, uplasował ją tylko na czwartym miejscu tabeli „efektywności sportowej”.

- W tym czasie gdy młodzicy innych klubów debiutują w lidze, nasi chłopcy grają w młodzieżowej Lidze Mistrzów. Należy poprawić ten punkt rankingu - w swoim stylu skomentował to prezes Legii Bogusław Leśnodorski. Najwięcej szans młodzieży dają Wisła Kraków i Jagiellonia Białystok.

W rezultacie cały ranking biznesowy klubów Ekstraklasy wygrała Legia. Drugie miejsce należy do Lecha Poznań, który ma za sobą fatalny sezon, ale dzięki grze w europejskich pucharach zwiększył swoje przychody do prawie 80 mln zł. Lech był też drugą siłą marketingową w lidze. Mimo spadku do II ligi na 10. miejscu rankingu znalazł się Górnik Zabrze. Okazuje się więc, że sukces w piłkarskim biznesie nie zawsze chodzi w parze z sukcesem sportowym.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Ranking biznesowy Ekstraklasy dla Legii Warszawa - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3