Sprawdź, o ile więcej płacisz za zakupy. „Można spodziewać się wzrostu dynamiki podwyżek cen". TOP3 najbardziej drożejących produktów

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
PAP
PAP
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wzrost cen w sklepach wyhamowuje, ale ciągle jest zauważalny. W marcu 2024 roku ceny były wyższe średnio o ponad 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W czołówce drożyzny znajdują się dodatki spożywcze, chemia oraz słodycze i napoje bezalkoholowe. Zdaniem ekspertów, m.in. z powodu wygaśnięcia zerowego VAT-u na żywność i przyszłego odmrożenia cen energii, a także zwrotu w wojnie cenowej dyskontów, ceny znów będą rosnąć. Z drugiej strony dramatycznie pogarsza się sytuacja małych sklepów.

Spis treści

Dodatki spożywcze ponownie zanotowały dwucyfrowy wzrost cen z powodu sezonowych czynników, w tym zwiększonego zapotrzebowania przed świętami.
Tempo wzrostu cen wprawdzie wyhamowuje, ale produkty nadal drożeją. W marcu na froncie drożyzny po raz kolejny znalazły się dodatki spożywcze. Krystian Dobuszyński/ Polska Press

Zmniejsza się dynamika wzrostu cen w sklepach spożywczych

Marzec 2024 przyniósł kolejny miesiąc z rzędu spadku dynamiki jednocyfrowego wzrostu cen. W sklepach, codzienne zakupy zdrożały o 2,1 proc. rdr., co jest zauważalnym spadkiem w porównaniu do lutego, kiedy to wzrost wyniósł 3,9 proc., a w styczniu – 4,8 proc. – wynika z cyklicznego raportu "Indeks cen detalicznych" przygotowanego przez UCE Research i Uniwersytety WSB Merito.

Z 17 analizowanych kategorii towarowych, jedynie jedna zanotowała dwucyfrowy wzrost cen. Siedem grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost, natomiast w 9 segmentach ceny spadły. Z raportu dowiadujemy się, że „rok do roku najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych, bo o 15,4 proc. W czołówce drożyzny widać też chemię gospodarczą z podwyżką rdr. na poziomie 9,7 proc., słodycze i desery – 9,6 proc., napoje bezalkoholowe – 9,1 proc., a także środki higieny osobistej – 4,8 proc. rdr".

Dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito zauważa, że w marcu sieci handlowe wprowadziły wiele promocji w związku z okresem przedświątecznym. – W tak gorącym sezonie w handlu sklepy starały się przyciągnąć do siebie klientów i zachować konkurencyjność na rynku. Tempo wzrostu cen wprawdzie wyhamowuje, ale produkty nadal drożeją – podkreśla.

Ceny tych towarów zaliczyły spadki

Wśród kategorii towarowych, które zanotowały spadek cen, najbardziej zauważalny jest spadek cen tłuszczów – o 22,1 proc. rdr. – Pozostałe ujemne wyniki wynoszą od 0,2 proc. do 6,6 proc. rdr – podkreślono w raporcie.

Wzrost cen w ślad za trendami w Unii Europejskiej

Autorzy raportu podkreślają, że dynamika wzrostu cen w sklepach detalicznych jest zgodna z trendami obserwowanymi niemal w całej Unii Europejskiej. Według dr Agnieszki Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito, mimo spowolnienia, nadal należy zachować umiarkowany optymizm.

– Należy jednak zachować umiarkowany optymizm, m.in. ze względu na wygaśnięcie zerowego VAT-u na żywność. Choć niektóre sieci handlowe deklarowały, że nie podniosą cen o wartość ww. podatku, to jednak uważam, iż można spodziewać się wzrostu dynamiki podwyżek. Kolejnym czynnikiem proinflacyjnym będzie zapowiadane odmrożenie cen energii w Polsce w drugiej połowie roku – oceniła Gawlik.

Wzrost zaległości płatniczych w małych sklepach spożywczych

Z danych BIG InfoMonitor wynika, że zobowiązania podmiotów oferujących detaliczną sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych na koniec lutego br. przekroczyły 884 miliony złote. Przeterminowane zobowiązania całego handlu detalicznego wyniosły wtedy 3 miliardy złotych.

Statystyki pokazują, że zaległości płatnicze firm o numerze PKD 472, które obejmują małe i średnie sklepy detaliczne sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe, wzrosły o blisko 37 milionów złotych (19 proc.) do 229,4 milionów złotych na koniec lutego br.

Jednocześnie wskazano, że niemal 2,4 tys. aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm ma problemy ze spłatą bieżących zobowiązań i kredytów. Jak wykazano, „gros przeterminowanego zadłużenia pochodzi z firm prowadzących sklepy mięsne (prawie 43 miliony złotych) oraz owocowo-warzywne (niemal 34 miliony złotych), a także przedsiębiorstw handlujących pozostałą żywnością (PKD 4729Z)".

Zauważono również, że sklepy rybne oraz sprzedawcy pieczywa i ciast odnotowali 55 proc. wzrost zadłużenia do ponad 7 milionów złotych. W przypadku tych ostatnich podmiotów zadłużenie wzrosło o 41 proc. do niemal 20 milionów złotych.

Na przeciwnym biegunie znajdują się sieci handlowe i większe sklepy z ofertą artykułów spożywczych, klasyfikowane pod numerem PKD 4711Z. W tych podmiotach zaległości w ostatnim roku spadły o niemal 117 milionów złotych do ponad 655 milionów złotych, a liczba dłużników obniżyła się o 50 do 7084 podmiotów.

Wyższy VAT pogorszył sytuację najmniejszych sklepów

Według analityków BIG InfoMonitor, sytuację małych i średnich sklepów pogorszyło przywrócenie od 1 kwietnia br. 5 proc. stawki VAT na mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, miód, orzechy, warzywa i owoce, tłuszcze zwierzęce i roślinne, pieczywo czy makarony. Główny analityk BIG InfoMonitor, Waldemar Rogowski, wskazał, że wyższy VAT dla właścicieli małych sklepów oznacza konieczność podniesienia cen.

– W tej sytuacji małe sklepy w starciu z dużymi stają się jeszcze mniej konkurencyjne, zwłaszcza, że już dotkliwie odczuwają skokowy wzrost kosztów utrzymania i inflację – tłumaczy Rogowski.

Jednocześnie ekspert wskazuje, że dyskonty mają już ponad 40 proc. udział w zakupach spożywczych Polaków. – Dzięki promocjom i ekspansywnej reklamie ich udział w rynku cały czas rośnie, co zwiększa zagrożenie dla najmniejszych przedsiębiorców – podsumował.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu