MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajem po Wrocławiu. W drugiej połowie XX wieku na torach w mieście królowały Konstale. Pamiętacie? Mnóstwo zdjęć!

Monika Fajge
Monika Fajge
Podpis pod zdjęciem: lipiec 1971 r. Wagon N nr 1353 (ex Warszawa 758), w tle wagon 102Na już w niebieskich barwach.
Podpis pod zdjęciem: lipiec 1971 r. Wagon N nr 1353 (ex Warszawa 758), w tle wagon 102Na już w niebieskich barwach. fotopolska.eu
Wrocław tramwajami stoi. Tramwaj to popularny i chętnie przez wrocławian wybierany pojazd komunikacji miejskiej. Tak było niemal od zawsze. Pierwszy wrocławski tramwaj był pojazdem konnym. Elektryczne pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku. Jednymi z najpopularniejszych - na przestrzeni lat - były nie wątpliwie Konstale. Zobaczcie, jak jeździliśmy tramwajami po Wrocławiu pod koniec minionego stulecia. Mamy dla Was mnóstwo archiwalnych zdjęć.

Obecnie w taborze miejskiego przewoźnika we Wrocławiu jest prawie 300 tramwajów. MPK Wrocław stale konsekwentnie wymienia starsze modele na nowe. Dziś po torach w mieście "śmigają" Pesy, Moderusy, Śkody, Protramy. Jest też Konstal - kiedyś to właśnie te tramwaje dominowały na wrocławskich ulicach.

Zobacz też: Wrocław 25 lat temu. Te zdjęcia ożywią niejedno wspomnienie sprzed ćwierć wieku

Konstal 102N/Na i Konstal 105N/Na we Wrocławiu

Tramwaje wytwarzane w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów). Z tego zakładu pochodzą wszystkie powojenne tramwaje kursujące po Wrocławiu (typy N, 4N, 102N, 102Na, 102Nd, 105N, 105Na). Pojazdy innych producentów pojawiły się dopiero na przełomie XX i XXI wieku. Według stanu z 2011 Konstal 105NA był to najczęściej eksploatowany tramwaj w Polsce. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Tramwajem po Wrocławiu. W drugiej połowie XX wieku królowały Konstale. Mnóstwo zdjęć!

"Pierwsze tramwaje typu 102N (2 sztuki) trafiły do Wrocławia w 1969 roku. Były to pierwsze w historii miasta tramwaje przegubowe. Ich dostawy rozpoczęły nową erę transportu publicznego, charakteryzującą się wyższym poziomem bezpieczeństwa, większą prędkością oraz pojemnością taboru. Pierwszych 12 sztuk wagonów typu 102Na pojawiło się na ulicach miasta w 1970 roku. Do 1973 roku dostarczono łącznie 104 przegubowe wagony generacji 102 (2 sztuki 102N, 80 sztuk 102Na i 22 sztuki 102Nd). Pojazdy przekazywane z przydziału centralnego były malowane na barwy czerwone (burty), kremowe (pas okienny, przegub, fartuchy) oraz brązowy (listwa ochronna). Część wagonów została wypracowana przez wrocławskie zakłady pracy (m.in. Pafawag, Elwro, Archimedes) i dla odróżnienia malowano je na barwy niebieskie (burty), kremowe (część okienna, fartuchy) oraz czarne (listwa ochronna). Zapoczątkowało to przywracanie tradycyjnych barw wrocławskich tramwajów z okresu 1948-1953" – informuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

"Pierwsze składy 105N dotarły do Wrocławia w 1975 roku. W pierwszej kolejności obsługiwały one linię 8, następnie 1 i 0. Warto dodać, że linia 8 przed otwarciem trasy W-Z w 1978 roku kursowała przez Rynek - oznacza to, że do dziś są w ruchu liniowym jeszcze wagony, jeżdżące po Rynku. Regularne dostawy wagonów 105Na trwały do 1992 roku, jednak w latach 1990-1991, aby ostatecznie wycofać wagony typu 4N i ich pochodne, zakupiło kilkadziesiąt używanych, kilkunastoletnich składów 105Na z Krakowa. W niewielkich ilościach do Wrocławia trafiały wówczas także składy z innych sieci tramwajowych Polski - m.in z Gorzowa Wielkopolskiego czy konurbacji górnośląskiej. Przebudowywano także składy 105N do standardu 105Na" – czytamy na stronie wroclawskakomunikacja.pl

Tramwajem po Wrocławiu. W drugiej połowie XX wieku królowały Konstale. Mnóstwo zdjęć!

Podpis pod zdjęciem: 12 sierpnia 1984 r. Wagon 102Na nr 2019 na linii 14 we Wrocławiu.
Podpis pod zdjęciem: 12 sierpnia 1984 r. Wagon 102Na nr 2019 na linii 14 we Wrocławiu. fotopolska.eu

Wrocławskie tramwaje nie zawsze były niebieskie

  • Na początku ubiegłego stulecia w mieście funkcjonowało trzech przewoźników, a każdy z nich malował swoje wagony inaczej: pojazdy firmy BSEG miały od góry kolor żółtozielony, później ciemnozielony i znów żółtozielony; wagony należące do ESB malowano na biało, zielono i jasnożółto, a te należące do SSB - na biało, czerwono i jasnożółto.
  • Po zjednoczeniu trzech przedsiębiorstw tramwaje zyskały kolor piaskowy.
  • Po II wonie światowej piaskowe wagony przemalowano na kolor niebieski, aby odwzorować te jeżdżące do ulicach Lwowa.
  • W 1952 r. w Warszawie wydano tajną dyrektywę, na podstawie której tramwaje na terenie całej Polski miały być czerwone na dole i żółte na górze. Wrocławski tabor przemalowano więc do 1954 roku.
  • Pd roku 1973 przywrócono wrocławskim tramwajom kolor niebieski. Najpierw były tak malowane tylko nowe pojazdy, by ostatecznie kolor ten zyskały wszystkie.

Tramwajem po Wrocławiu. W drugiej połowie XX wieku królowały Konstale. Mnóstwo zdjęć!

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska